top of page
Søg
Forfatters billedeBirgitte Pedersen

Den grønne elefant i rummet

Skal dine kunder købe mere bæredygtigt, så ligger bolden hos dig. Men du er ikke alene på banen - der er et hold, du skal spille sammen med.

Seneste rapport fra FN siger det igen tydeligt - vi skal handle. Din virksomhed har også et ansvar. Vi skal alle gøre noget, for at vi sammen kan skabe en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Men hvad er din rolle så - så du også arbejder med det rigtige ? Arbejdet med bæredygtighed skal ske i en balance mellem, at du skal drive en modstandsdygtig forretning, hvor I som virksomhed også tjener penge - samtidig med I skaber bæredygtig vækst for klima, miljø og samfund. Jeg hører ofte, når jeg kommer rundt: "Kunderne vil ikke betale for mere grønne og bæredygtige varer." Det er både rigtigt og forkert. Det handler i sidste ende om vaner og adfærd - som leder hen til viden og indsigter om, hvad din virksomhed gør for dine kunder og samfundet. Den værdi I skaber. Bolden og ansvaret lander derfor i din virksomhed og på jeres boldbane. Det er din virksomhed som afsender, der skal sammensætte et forretningskoncept - og det skal gøres med fokus på inddragelse og læring. Bæredygtig læring er fremtiden Så hvordan tager du så fat om den grønne elefant i rummet ? Det er nemlig ikke nødvendigvis så svært at tage første skridt. Samtalen starter i ledelsen og i bestyrelsen. Basalt set handler det om en nytænkning af jeres forretningskoncept og om forandringsledelse. Bæredygtighed er ikke en selvstændig funktion i virksomheden. Se bæredygtighed som den måde, I driver virksomhed på - det er forplantet rundt i hele virksomheden. Resultatet af alles arbejde kan så godt være samlet i én funktion - men her handler det om tal og rapportering, herunder ESG og compliance i forhold til den hastige udviklende lovgivning. Den grønne elefant i rummet er jeres purpose, vision og strategi for fremtiden. Licence-to-operate er i fremtiden, at I som virksomhed besvarer: "Hvordan gør I jeres kunder og samfundet mere bæredygtige ?" Så det handler altså om, at I som virksomhed skal styrke jeres forretningskoncept og værditilbud, så I bidrager til at ændre adfærden hos jeres kunder og i samfundet. Det arbejde skal være datadrevet og baseret på viden og indsigter. Se det som, at en del af den værdi, I som virksomhed sælger. Forstår du dine kunder, og hvordan du gør dem mere bæredygtige - og er det baseret på et dokumenteret grundlag. Så vil de også gerne betale prisen, når du går på markedet. Det handler om din virksomheds konkurrencekraft og jeres forhandlingskraft i fremtiden. Inddragelse og samarbejde på en ny måde Men hvordan kommer du så i gang ? For det at ændre adfærd, er jo lidt en mundfuld at tage fat på. Derfor er arbejdet med bæredygtighed netop en rejse, I som virksomhed skal tage i små skridt. Det handler om at sikre, at I arbejder med det rigtige hen over tid. Det kræver inddragelse og data.


Inddragelsen går bredere og dybere, end når vi taler om den traditionelle værdikæde. Vi taler om jeres forretningsøkosystem. Over tid er det her, I sammen skaber innovation, transparens og dokumentation. Der er her, I sammen arbejder på at ændre adfærden baseret på dokumenteret viden. Sammen kan I nemlig mere - og det er vejen til ikke kun øget indtjening, men også bæredygtig vækst. Jeres grundlag og fundament skabes i transparens i det, I arbejder med. Det handler i sidste ende om, at I skal dele nogle data og finde nye, fælles data. Derfor taler vi om at sætte mennesker forrest. I skal samarbejde på en ny måde. Det kræver tillid, en fælles forståelse og en fælles ramme om banen, I spiller på. Her kommer den grønne elefant igen ind i rummet. Arbejdet starter nemlig hos dine kunder, i markedet og i samfundet. Fordi det er, hvad der driver adfærden, der afgør, hvilke projekter I skal arbejde med i økosystemet.

Arbejdet starter i en data-drevet forståelse af: - Hvad driver adfærden ? - Hvordan opfattes bæredygtighed, hvad er vigtigt ? - Hvilke læringspunkter er der ? Det er med til at sikre, at I arbejder med det rigtige. Det skal følges over tid, så I hele tiden er på forkant. Det er her rejsen skabes. Bolden ligger altså i din virksomhed - at tage fat om den grønne elefant i rummet. Hvordan vil du spille bolden rundt på banen i 2024 - og hvordan skal dit hold se ud ? Det er bedre at komme i gang nu - hvis du vil udnytte mulighederne og styrke dit forretningskoncept.

37 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page